Hak Fresh Logo
image cutoff
image cutoff

HAK neemt groentespecialist Peter van Halder over en stapt nu ook in koelverse groenten

Giessen/Den Bosch, 1 juni 2017 - Groentefabrikant HAK neemt 100% van de aandelen van Peter van Halder Grootverbruik BV uit Den Bosch over. Daartoe hebben beide partijen vorige week een overeenkomst getekend. Peter van Halder, opgericht in 1985, verwerkt verse groenten (al dan niet panklaar bewerkt) en levert deze in grootverpakking (500gr – 5 kg) aan professionele keukens bij onder meer zorginstellingen en restaurantketens. De overname heeft inmiddels de instemming van de Ondernemingsraad van de holding van HAK, Neerlands Glorie Groenten en Fruit BV. Beide partijen maken geen financiële details van de transactie bekend.

De overname stelt HAK in de gelegenheid om een nog grotere sleutelrol te spelen in de sterke trend naar plantaardig eten en met nieuwe koelverse productconcepten op basis van groenten en bonen invulling te geven aan haar missie om consumenten te helpen lekkerder en gemakkelijker groenten en peulvruchten te eten.

Peter van Halder (omzet ca. € 10 Miljoen, 30 medewerkers) zal onder de paraplu van HAK (Neerlands Glorie Groente & Fruit BV) zelfstandig en onder eigen naam blijven opereren. Met de overname haalt HAK in één keer de productiefaciliteiten en het ontwikkelplatform in huis om innovatie te versnellen en nieuwe groenteproducten onder haar eigen merknaam op de markt te brengen in het koelvers segment voor retail (supermarkten), deze zelf te produceren en via het bestaande logistieke platform van Peter van Halder dagdagelijks uit te leveren. Daarbij krijgt HAK via Peter van Halder een entree om bestaande en nieuwe HAK-merkproducten zoals peulvruchten en groenten af te zetten in Foodservice en Out-of-Home, de kanalen waarin het Bossche bedrijf actief is.

Nieuwe gebruiksmomenten met groenten en peulvruchten

Volgens HAK ceo Timo Hoogeboom breidt het bedrijf met de overname definitief uit naar koelvers producten en kiest het om redenen van kwaliteitsborging en innovatiekracht voor volledige regie in de keten: van sourcing, productontwikkeling, productie en distributie tot verkoop en marketing.

“We breiden ons absolute bereik van gebruikers fors uit door in koelvers te stappen om zo nieuwe gebruiksmomenten te creëren voor onze groenten en peulvruchten. Ons volume zit nog altijd in lang houdbare (geweckte) groenten en peulvruchten in pot. Daarbij groeien we heel hard (+168%) met onze nieuwe verpakkingsvorm van peulvruchten in stazak. We gaan nu ook groenten en peulvruchten ontwikkelen die kort houdbaar zijn. Dit stelt ons in de gelegenheid om nog meer nieuwe proposities te bieden voor consumenten om zo lekkerder en gemakkelijker groenten en bonen te eten op alle momenten van de dag. Pot, stazak en koelvers vormen straks één portfolio waarin de onderlinge product- en verpakkingscombinaties elkaar perfect aanvullen. Met de uitbreiding naar koelvers kunnen we een nog grotere sleutelrol spelen in de trend naar meer plantaardig eten en invulling geven aan onze missie: consumenten helpen om nog lekkerder en gemakkelijker groenten en peulvruchten te eten.”

“We zijn nu met onze HAK-producten prominent aanwezig bij in totaal 55 miljoen consumenten in de Benelux en West-Duitsland, met name op het bord van de avondmaaltijd. Omdat onze eetpatronen in ijltempo veranderen en retailers en afhaalrestaurants koelvers speerpunt maken van hun formules, willen we in dat segment met onze producten ook een alternatief zijn. We hebben er alle vertrouwen in dat we de kracht van het merk HAK, in combinatie met de operationele expertise van Peter van Halder, ook naar het koelvers segment in de Benelux en West-Duitsland kunnen brengen”, zo stelt Hoogeboom. “Wij zijn zeer verheugd dat Arnoud van Os zal aanblijven als directeur van Peter van Halder en tevens toe zal treden tot het management team van Neerlands Glorie Groenten en Fruit.”

Arnoud van Os, directeur-eigenaar van Peter van Halder, kijkt uit naar de nieuwe mogelijkheden die ontstaan: “Wij groeien hard en dan moet de sourcing en kwaliteitsbewaking naar een steeds hoger niveau. HAK biedt dat platform. Door de overname krijgt Peter van Halder ten behoeve van nieuwe productontwikkeling toegang tot de rassen-, teelt- en gewaskennis van HAK en tot de processen van kwaliteitbeheersing en innovatie. Daarnaast kunnen we veel leren van hun kennis van consumentengedrag en markttrends. Het is een droomscenario deel uit te maken van het oer-Hollandse bedrijf HAK. We delen dezelfde visie op gezond en lekker eten en werken op basis van dezelfde waarden en kwaliteitsnormen. We constateren een snel toenemende vraag naar gezonde groenten en bonen. Met deze krachtenbundeling kunnen we nog meer groente- en peulvruchtconcepten beschikbaar maken voor een grote groep consumenten op diverse tijdstippen gedurende de dag”, aldus van Os.

Perfect gefaciliteerd en gepositioneerd

Peter van Halder is gespecialiseerd in het beleveren van professionele marktpartijen met verse merkconcepten in de Out-of-Home markt. “Ons logistieke apparaat dat onder meer zorginstellingen, horeca en Out-of-Home outlets dagdagelijks belevert, kan HAK direct inzetten voor de bevoorrading van supermarkten in de Benelux en het Westen van Duitsland. Door onze goede marktpositie in Foodservice en Out-of-Home is HAK via onze commerciële organisatie in staat hun producten in die kanalen te introduceren. Foodservice en Out-of-Home zijn nu goed voor 50% van de totale markt van koelvers producten. Daar is dus nog een wereld te winnen voor een A-merk als HAK”, zo zegt Van Os.

HAK op koers

Gelijktijdig met de aankondiging van de overname presenteerde HAK ook de jaarcijfers over 2016. HAK had in 2016 een vruchtbaar jaar en realiseerde een omzet van €76,8 miljoen euro waarbij de gecontinueerde omzet in de kernsegmenten groenten, peulvruchten en appelmoes groeide met 2%. De genormaliseerde EBITDA van €11,1 miljoen steeg met 9,9%. Evenals in 2015 was HAK leider en drijvende kracht in het segment bonen. De omzet steeg met iets meer dan 15% en lag daarmee boven de markt die 11% groeide, waardoor het markaandeel in peulvruchten groeide naar meer dan 36%. “We liggen volledig op koers met de in 2012 uitgestippelde strategie en volharden in onze doelstelling om consumenten meer groenten en peulvruchten te laten eten.”